Dora’nın çabuk öğrenmesi ve idrar tahlili almaya
çalışırken uzun süre tutabildiğini görmemiz erken dönmede alışabileceği
konusunda bizi heveslendirmişti. Uzun süredir yaptıktan sonra söylemesine
rağmen henüz tam anlamıyla başarılı olamadık. Lazımlığa alışması biraz sürdü.
Giyinikken oturdu, oynadı ama çıplak oturduğunda tuvaletini yapacağını
algılayamadı, korktu. Oturunca tuttu yapmadı, bezini bağlayınca hemen yaptı. Şu
aralar tuvaleti yaparken söyleme ve lazımlığa oturmak isteme aşamasında, yakında
zamanlamayı da tutturacaktır diye umuyorum.
Zorlamanın yanlış sonuçlara yol açacağını bildiğim
için ısrarcı olmadım. Zaten daha çok annem ilgilenebildi. Kreşe başlamadan
öğrenmiş olmasını istiyorum ama bakalım zaman ne gösterecek. Bezden kurtulsa da
temizliğini yapma konusunda yeterli olacağını sanmıyorum tabi. Bir süre sonra
öğrenecek ve bu süreç de geride kalacak, bunu biliyorum en azından...
Tuvalet
eğitimi
Tuvalet
eğitimine çocuğun ve bakım veren kişinin hazır olduğu bir dönemde başlanması
çok önemlidir. Hatalı bir zamanda ve hazırlıksız başlangıç, çocuğun bu aşamayı
sorunsuzca atlatabilmesini engelleyebilir. Çocuk için tuvalet eğitimine hazır
olmak demek hem fizyolojik olarak kas gelişiminin tamamlanmış olması hem
gelişimsel olarak kendini ifade becerilerinin kazanılmış olması hem de
psikolojik olarak sağlıklı bir döneminde olması demektir.
Tuvalet
eğitimine zaman başlaması gerektiği, nasıl davranılması gerektiği konusunda
genellikle zorluklar yaşanır. Tuvalet eğitimi için en uygun dönem 24-36 aylar
arasıdır. Daha erken dönemde başlamak ve aşırı baskı kurarak bir an önce
çocuğun temiz kalmasını sağlamaya çalışmak, hem fizyolojik olarak yapamayacağı
bir şeyi yapmasını istemek hem de ilerde gelişebilecek bazı ruhsal sorunların
başlamasına neden olmak demektir. Benzer şekilde hiç eğitim vermemeye çalışmak,
zamanı geldiğinde onun söylemesini beklemek de hem çocuğun tuvalet eğitiminin
gecikmesine hem de ruhsal açıdan sorunlara neden olur.
Bazı
çocuklar çiş kontrolünü, bazılarıysa kaka kontrolünü önce öğrenebilirler. Bu
durum çocuktan çocuğa farklılık gösterir. Gün içinde tuvaletini kontrol
edebilmek, gece kontrol edebilmekten daha önce tamamlanır. Tuvalet eğitiminin
tamamlanma süresi çocuktan çocuğa değişir, beklenti 3. yaşta eğitimin
tamamlanması olmalıdır. Gece altını ıslatma daha uzun sürer ve 5 yaşına kadar
devam edebilir.
Çocuğun
tuvalet eğitimine hazır olduğunu göstergelerini sıralanabilir. Yürüyebiliyorsa,
basit emirleri yerine getirebiliyorsa, isteklerini kelimelerle konuşarak
anlatabiliyorsa, kendi kendine basit giysileri giyip çıkarabiliyorsa, genellikle
gün içinde 2-3 saat kuru kalabiliyorsa, tuvalete çıktığı saatlerin bir rutini
oluşmuşsa, altının ıslaklığından rahatsızlığını ifade eder hale gelmişse
tuvalet eğitimine başlama zamanları gelmiş demektir.
Henüz
çocuğun sayılan belirtileri göstermiyor olması, devamlı kabızlık problemi
yaşaması, son dönemde hayatında önemli bir değişiklik olması (yeni bakıcı, yeni
kardeş, taşınma, ölüm vb.), tuvalet eğitimini verecek olan kişinin gergin,
sinirli olması, yeterli zaman ayıramayacağını düşünmesi ve birden fazla kişinin
farklı şekillerde çocuğa tuvalet eğitimi vermeye çalışıyor olması yaşı gelmesine karşın tuvalet eğitimini
zorlaştırabilir.
Her çocuk bu alışkanlığı bir şekilde kazanacaktır. Bu
yüzden eğitimin nasıl verileceğine, çıkabilecek sorunlara yoğunlaşarak, eğitimi
bir endişe nedeni, bir sorun gibi algılamamak gerekir. Unutulmamalıdır ki
tuvalet eğitimi doğal sürecin bir parçasıdır. Bu nedenle çocuğun eğitim
sürecindeki davranışlarına aşırı tepkiler vermemek gerekir. Tuvalet eğitiminin
evin içindeki en önemli konu, çözülmesi gereken bir süreç şeklinde algılanması,
eğitimi hem çocuk hem aile açısından zorlaştıracaktır. Eğer çocuk aşırı
tepkiler veriyor ve tuvaletini yapmayı kesinlikle reddediyorsa eğitim sürecine
çocuk hazır olana kadar ara vermek, aşırı ısrarcı olup bu süreci inatlaşma ile
geçirmemek son derece önemlidir.
Tuvalet
eğitimi sürecini, tamamıyla ebeveyn kontrolünde ve verilen eğitime göre tamamlanacak
bir süreç gibi görmek ebeveyni aşırı yük altında bırakır. Aslında bu süreç daha
çok çocuğun kontrolündedir. Dolayısıyla bir ebeveynin görevi; sorumluluğu
tamamıyla almak değil, çocuğuna mümkün olduğunca destek olmak, yüreklendirici
davranmaktır. Bu süreç tam olarak ebeveyn ve çocuk hazır olduğunuzda
tamamlanacaktır.
Tuvalet
eğitimine başlamadan önce çocuğun tuvalete veya lazımlığına alışmış olması
önemlidir. Her gün belirli aralıklarla tuvaleti olsun olması tuvalete ya da
lazımlığa oturarak alıştırmalar yapmak alışkanlık edinmeyi kolaylaştırır.
Çocuğu
iyi gözlemlemek ve çişini ya da kakasını yaparken nasıl davrandığının farkında
olmak, onu uygun zamanlarda tuvalete yönlendirmek için yardımcı olacaktır.
Örneğin yüzünün şekli değişebilir ya da yürürken bir anlığına durabilir. Bu tür
durumlarda, onu tuvalete ya da lazımlığa yönlendirmek eğitimi başlatmak için işe
yarayacaktır.
Çocuklar
tuvaletlerini birkaç dakikadan fazla tutamazlar, o nedenle tuvaletlerinin geldiğini
söyledikten ya da fark ettikten sonra en hızlı şekilde tuvalete götürmek
önemlidir.
Lazımlık
çocuğun rahatlıkla ulaşabileceği bir yerde olmalıdır. Çocuk lazımlığına eğitim
sürecinden önce kıyafetleriyle oturtturularak alışması sağlanabilir.
Sifon
sesinden korkan, tuvaleti yalnızca pis bir yer olarak tanıyan çocukların eğitim
süreçleri daha zor olmaktadır. O nedenle zaman zaman çocuğun sifonla
oynamasına, tuvalete girmesine aşırı tepkiler vermemek gerekir.
Tuvalet
eğitimine dar zamanlarda başlamamak önemlidir. Süresi çocuktan çocuğa değişmekle
birlikte bu eğitimin tamamlanması zaman almaktadır.
Kız
çocuklarının anneyi, erkek çocuklarının babayı model almaları, onları
izleyebilmeleri süreci kolaylaştırmaktadır.
Çocuğun
daha rahat hareket edebilmesi ve lazımlığa oturabilmesini kolaylaştırmak için
mümkün olduğunca kendisinin çıkarabileceği türden kıyafetleri giydirmeye özen
gösterilmelidir.
Tuvalet
eğitimi verilmeye başlanıldığı zaman bez artık kullanılmamalıdır. Bez
kullanmaya devam etmek eğitimi uzatacaktır. Genellikle anneler üşüyeceğini
düşünerek, kış aylarında bez çıkarmaktan endişe duymaktadır. Ama çocuğun
doğduğu zamana göre, yazın gelmesini beklemek gecikmeye neden olabilir. Her
çocuk tuvalet eğitimi sürecinde ara sıra altına kaçırabilir. Bu durumda çocuğa kızılmamalı,
ayıplanmamalı, cezalandırılmamalıdır.
Çocuğa
sık sık tuvaleti olup olmadığını sormak yerine, belli aralıklarla tuvalete
birlikte giderek kontrol etmek daha uygun olacaktır. Kakası için, her yemek
öğününden sonra tuvalete oturtmak eğitimi kolaylaştırır. Ancak oturma süreleri
uzun olursa, çocukla inatlaşma artar ve eğitim gecikir.
Tuvalet
eğitimde en büyük ödül onaylanmak olabilir. Tuvaletini artık bezine yapmıyor
olmasını büyük ödüllerle, aşırı tepkilerle karşılamak zaman zaman altına
kaçırdığında kızmak kadar yanlıştır. Alkışlamak, çok önemsemek, ödüller vaat
etmek, tuvalet zamanını adeta bir tören haline getirmek eğitime ve sonraki
sürece zarar verecektir.
Çocuk
lazımlığa ya da tuvalete oturduğunda onun yanında kalıp, oyalanması
sağlanabilir. Onu tek başına bırakıp gitmek, oturma süresini kısaltacağı için
eğitimi güçleştirir.
Çocuğu
övmek için tüm görevi yerine getirebilmesi beklenmemelidir. Örneğin tuvalete
yetişememiş bile olsa tuvalete gitmiş ve pantolonunu çıkarmış olması da
övülmelidir.
Çocuk
tuvaletini yaptığında onu çişinden ya da kakasından tiksindirecek, yaptığı
şeyden utanmasına yol açacak sözler söylenmemelidir.
Çocuğun
tuvalet eğitimini kısa sürede tamamlayabilmesi ya da tamamlayamaması, hiçbir
zaman çocuğun genel başarısı ya da başarısızlığı olarak yansıtılmamalıdır.
Tuvalet eğitimi gelişimin doğal bir sürecidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder