16 Eylül 2012 Pazar

Hiperekojen odak???


İkinci düzey US yaptırdık. Genel olarak ciddi bir sıkıntı yok ama… Bir “ama” var, kalpte olmaması gereken bir parlaklık. Anlamı kalp hastalığı yönünde değil, daha çok kromozom bozuklukları özellikle Trizomi riskinde artış göstergeci olması yönünde. Bu riski göstermesi için ek anomali olması gerekiyor ama yine de kafa karıştırıcı.
Dün sabah güzel güzel kalkıp Recep Hoca’nın muayenesine gittik, uzun bir bekleyişten sonra sıra bize geldi, okul biteli 8 yıl olmasına rağmen hocanın bizi hatırlaması güzeldi. Her baktığı parametre için “normal” dedi, sonuna “bir şey var, söylemem gerektiği için söylüyorum, tek başına önemli değil ama kalpteki bu odak başka bulgularla birlikte olursa önemli olabilir” dedi. Diğer bulguları aradı ama bir sorun bulamadı. Amniyosentez için yeterli endikasyon olmadığını, istersek yapabileceğini söyledi. O an çok aklımızdan geçmedi, önemsiz olduğunu düşünerek hatta rahatlayarak eve döndük. Akşam normalde %3-4 görünürken Down Sendromunda bu oranın yükseldiğini görünce canım sıkıldı ama asıl kendi doktorumuz Suat Bey’le görüşünce her şey değişti.
 
Suat Bey, Recep Hoca gibi değildi, “şüphede kalmak istemem, ben amniyosentez öneririm, zaten eşime de hiçbir risk faktörü olmamasına rağmen yaptırdım” diye söyleyince bana da başka seçenek kalmadı. Hocayı aradım, hafta ilerlediği için üç gün sonraya randevu aldım, amniyosentez bekliyorum. İşlemin riskleri, sonucu, ihtimaller, karar vermek zorunda olmak kafamı sürekli kurcalıyor. Bir de Ayhan işlem sırasında yanımda olmayacak, korkuyorum. Tek iyi taraf eskisi gibi bir ay beklemeyeceğiz, ertesi gün bir ön sonuç, 2 hafta sonra da kesin sonuç alacağız. Bir gün bile uzunken bir ayı düşünemiyorum bile. Yeniden kızımı kaybetme ihtimalinin ortaya çıkması çok üzücü, umarım bir ihtimal olarak kalır, tüm bu dönem de iyi sonuçlanır.


Fetal kalpte hiperekojen odak
 
Tanım: Fetal kalpte, kalbin papiller kasının ekojenitesindeki artma sonucu oluşan durumdur. Ultrasonografide kalbin içinde parlak beyaz odak şeklinde görüntü ile tanı konur. Kalbin sol ventrikülünde (karıncık) çok daha sık görülür. Genellikle çapı 3 mm’den daha küçüktür.

Tanı: Tanı ultrasonografi ile kolaylıkla konuabilir. Kalbin içinde parlak beyaz renkli odak görünümü mevcuttur. Hiperekojen odak, kemik parlaklığındadır. Sol ventrikülde görülme sıklığı sağ ventriküle göre 4 kat daha fazladır. İki taraflı hiperekojen odak görülme sıklığı ise yaklaşık %5 kadardır.

Klinik Önemi: Hiperekojen odak kalp içindeki normal papiller yapıda mineralizasyonun artması sonucu oluşur. İkici trimesterdeki fetuslarda görülme sıklığı yaklaşık %3-4’tür. Bütün gebeliklerde bu sıklıkla görülürken Trizomi-21 (Down sendromu) olgularında %18, Trizomi-13 olgularında ise %39 sıklıkla görülür. Özellikle ilave başka anomaliler varsa Trizomi-21 ve Trizomi-13  görülme sıklığı artar. Bu nedenle kalpte hiperekojen odak tanısı konduğunda ek anomali olup olmadığı dikkatlice aranmalıdır. Eğer kromozomal anomali düşündüren başka bir ultrasonografi bulgusu tesbit edilir ise gebe yüksek riskli kabul edilir ve amniosentez veya kordosentez ile kromozom analizi gerekir. Ek anomali tesbit edilmez ise gebe kromozom anomalisi açısından düşük riskli kabul edilir. Düşük riskli gebelerde Trizomi-21 riskinin yaklaşık 1.8 kat arttığı söylenebilir.

Prognoz: Fetusta hiperekojen odak dışında ek anamali görülmezse prognoz iyidir. Kromozom anomalisi olmadığı taktirde, saptanan hiperekojen odak oluşumunun fetusta sorun oluşturmadığı söylenebilir. Bu bebeklerin, hayatlarının kalan dönemlerinde bu oluşumdan dolayı genel sağlıklarında herhengi bir sorunla karşılaşması beklenmez.

Prof. Dr. Alkan Yıldırım

2 yorum:

  1. Keşke yazımı görseniz.36 yaşındayım ve benim bebeğimdede çıktı. Çok korkuyorum. Eğer çıkarsa nasıl sonlandırılır allahümme ya 22.hafta

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonuç nasıl acaba benim bebeğimde de çıktı da merak ediyorum

      Sil