8 Ekim 2012 Pazartesi

Şeker şeyler

Testlerin sonuna yaklaşıyorum, bu gün şeker yüklemeyi de yaptık. Gestasyonel diyabet riski olan biriyim, ailemde Tip 2 DM var, açlık şekerlerimin yüksek seyrettiği bir dönem olmuştu, Endokrinoloji rotasyonumda OGTT yapmıştım, bir sıkıntı yoktu ama riskli grupta sayılırım.
Sabah kontrolüme daha iyi gittim, Suat Bey geçen haftaki panik halim yüzünden beni rahatlatmak için çaba harcadı, tabi çok pozitif biri olmadığı için “bebek iyi ama her şeyi önceden bilemeyiz, otizm gibi tahmin edilemeyen, genetik tanısı bilinmeyen hastalıklar da var sonuçta” tarzında ki yaklaşımı beni daha çok düşündürecek yönde etkiye de sahipti ama sonuçta iyiyim. Ultrason kontrolümde sıkıntı yoktu, kızım iyi gelişmeye devam ediyor, bacağını tam karnıma dayamış pozisyondaydı, her an tekme atabileceğini, şu anda değil ama biraz daha büyüdüğünde bunun ağrıya sebep olabileceğini söyledi doktorum. Onun yapabileceği ağrı beni hiç endişelendirmiyor. 25. haftamız bitmek üzere olduğu için OGTT’yi de bu hafta yapmak istedi, yanında idrar, hemogram ve HbA1c de ekledi, ben de kan alınmışken Toxo da görmek istedim. OGTT çok da kötü bir şey değil, anlatıldığı gibi, ben daha önce limonsuz içmiştim, hem de serum içtiğimden miktarı da fazlaydı, öyle daha rahatsız edici, bu günkü büyük bir bardak kalitesiz limonata gibiydi, beklerken de kitap okuduğum için çok sıkılmadım ama kitap şart, ya da oyalanacak bir şeyler, yanımda olmadığı için hastane ile aynı binadaki AVM’deki kitapçıya gitmek durumunda kaldım. İki saat böylelikle geçti, 0, 1 ve 2. saatlerde kan verdim ve bitti. Bu arada benim riskim olduğu için 75 gr glukoz ile OGTT yapıldı, yoksa bu kadar bile zor değil.

Test sonrasında biraz AVM dolaşıp eve geldim, sonuçlarım çıkmıştı bile, diyabetle ilgili bir sıkıntım yok, hemogramım da beni idare eder, neyse ki Toxoplazma hala negatif, sadece şüpheli bir idrar yolu enfeksiyonum var, belki onun için basit bir tedavi gerekir. Kendimi çok hafiflemiş hissediyorum, umarım bu bana bir süre gider…

50 gr glukoz yükleme testi - 100gr oral glukoz testi (Şekerli Su Testi)

24-28. haftalar arasında gestasyonel diyabet (gebelikte ortaya çıkan şeker hastalığı) taraması amacıyla 50 gr glukoz yükleme testi yapılır. Test aç veya tok olarak uygulanabilir. Test aşırı obezite, iri bebek öyküsü, birinci derece akrabalarda veya daha önceki gebeliklerde gestasyonel diyabet öyküsü gibi risk faktörlerinin varlığı durumunda daha erken dönemde, ilk muayenede yapılmalıdır. Bu risk faktörlerini taşıyan gebelerde, test sonuçları normal bile olsa 24-28. haftalarda tekrar edilmelidir.
50 gr glukoz yükleme test sonucu 140’dan yüksekse 3 saatlik 100 gr oral glukoz testi yapılır. OGTT için gebe üç gün 300gr karbohidrat içeren beslenme programına alınır. Kişi bu dönemde normal günlük aktivitesine devam etmelidir. Üçüncü gün akşamından sonra 12 saatlik açlığı takiben sabah, 0. dakika kanı alındıktan sonra 100gr glukoz 5 dakika içinde içilir. Daha sonra birinci, ikinci ve üçüncü saatlerde glukoz (kan şekeri) için kan örneği alınır.
Açlıkta > 95 mg/dl
1.saattte> 180 mg/dl
2.saatte> 155 mg/dl
3.saatte> 140 mg/dl

Buradaki 4 değerden 2 veya daha fazlası anormal ise gestasyonel diyabet tanısı konulur. Tek değerin yüksek olması durumunda ise testin bir ay sonra tekrar edilmesi önerilir. 50 gram şeker yükleme test sonucunun 190 mg/dl’den yüksek olduğu durumlarda 100gr OGTT yapılmasına gerek kalmadan açlık glukoz düzeyine bakılması yeterli olacaktır. Eğer açlık kan glukozu 95mg/dl’nin üzerinde tespit edilirse gebe gestasyonel diyabet olarak değerlendirilerek tedaviye başlanılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder